Statut
Towarzystwa Przyjaciół Żydowa
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Towarzystwo Przyjaciół Żydowa zwane w dalszym ciągu niniejszego statutu Towarzystwem
§ 2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Siedzibą Towarzystwa jest Żydowo, gmina Czerniejewo
§ 3
Towarzystwo posiada osobowość prawną, używa pieczęci następującej treści:
Towarzystwo Przyjaciół Żydowa w gminie Czerniejewo.
Rozdział II. Cele i środki działania Towarzystwa.
§ 4
Celem Towarzystwa jest:
- Pobudzenie i koordynacja inicjatyw społeczno-gospodarczych dla rozwoju życia kulturalno-oświatowego, naukowego i artystycznego,
- Ocena potrzeb i wyrażenie opinii w imieniu środowisk twórczych i aktywu społecznego w zakresie życia kulturalnego, oświatowego, naukowego i artystycznego wobec władz państwowych, instytucji i organizacji społecznych,
- Popieranie i upowszechnianie dotychczasowego dorobku oraz dalszego rozwoju twórczości naukowej, artystycznej i regionalnej kultury,
- Działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego i ochrony zabytków miasta,
- Popieranie i upowszechnianie wiedzy o miejscowości, jego przeszłości i dniu dzisiejszym.
- Popieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu
§ 5
Cele określone w § 4 Towarzystwo realizuje poprzez:
- Skupienie wokół idei Towarzystwa instytucji, stowarzyszeń i ludzi, którym bliska jest historia naszej miejscowości, jej zabytki, dzień dzisiejszy i rozwój w przyszłości,
- Organizowanie konferencji, spotkań, zebrań i sympozjów poświęconych problemom związanym z całokształtem życia Żydowa i jego przeszłości,
- Organizowanie wystaw, pokazów, konkursów i imprez związanych z przeszłością historyczną Żydowa, życiem współczesnym miejscowości,
- Zapewnienie pomocy finansowej i materialnej z przeznaczeniem na rozwój życia społeczno-kulturalnego,
- Inspirowanie i popieranie oraz prowadzenie własnej działalności wydawniczej i nawiązanie współpracy z innymi stowarzyszeniami i instytucjami społeczno-kulturalnymi, naukowymi, artystycznymi i regionalnymi,
- Inicjowanie, udział oraz organizowanie imprez sportowych i kulturalnych o specjalistycznym i masowym charakterze
Rozdział III. Członkowie Towarzystwa – ich prawa i obowiązki
§ 6
Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i osoby prawne w charakterze:
- Członków rzeczywistych,
- Członków honorowych,
Członków przyjmuje Zarząd Towarzystwa na podstawie pisemnej deklaracji.
§ 7
Członkami Towarzystwa mogą być obywatele Rzeczpospolitej Polskiej, przedstawiciele Polonii zagranicznej oraz osoby prawne, tj. instytucje (zakłady), państwowe, społeczne i prywatne oraz stowarzyszenia.
§ 8
Członkom rzeczywistym i honorowym Towarzystwa przysługują następujące prawa:
- Czynne i bierne prawo wyborcze,
- Składanie wniosków i propozycji na ręce Zarządu.
§ 9
Obowiązki Członka Towarzystwa są następujące:
- Aktywny udział we wszystkich przedsięwzięciach i akcjach Towarzystwa,
- Propagowanie celów Towarzystwa,
- Regularne opłacanie zadeklarowanych składek
§ 10
Przynależność do Towarzystwa ustaje w przypadku:
- Skreślenia na skutek śmierci lub dobrowolnej rezygnacji z członkostwa, a w wypadku osób prawnych wskutek rozwiązania, likwidacji lub wystąpienia z Towarzystwa,
- Wykluczenie na mocy decyzji Zarządu Towarzystwa lub prawomocnego wyroku sądowego i orzeczenia Sądu Koleżeńskiego,
- W przypadku odwołania z funkcji członka przysługuje wniesienie odwołania w terminie 30 dni do Walnego Zebrania.
Rozdział IV. Władze Towarzystwa.
§ 11
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd Towarzystwa,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
Kadencja trwa 4 lata.
§ 12
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- Określenie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa,
- Uchwalenie Statutu i dokonywanie zmian,
- Wybór Zarządu Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- Zatwierdzenie regulaminów i sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego,
- Udzielanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa,
- Ustalanie wysokości składek członkowskich,
- Nadanie tytułu członka honorowego,
- Rozpatrywanie wniosków zgłoszonych na Walne Zebranie Członków oraz uczestników zebrania.
§ 13
Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w pierwszym terminie przy udziale, co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania; w drugim terminie bez względu na liczbę uprawnionych członków, jeżeli dalsze postanowienia Statusu nie stanowią inaczej.
§ 14
Walne Zebranie Członków może być zwoływane w trybie zwyczajnym i nadzwyczajnym.
§ 15
Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd przynajmniej raz na 1 rok, na 14 dni przed planowanym terminem Zebrania.
§ 16
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków.
§ 17
W Walnym Zebraniu Członków uczestniczą:
- Z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni i honorowi,
- Z głosem doradczym – członkowie wspierający i zaproszeni goście.
§ 18
Zarząd Towarzystwa składający się z 7 członków jest organem wykonawczym Walnego Zebrania Członków, a zarazem władzą wykonawczą Towarzystwa w okresie między Walnymi Zebraniami.
§ 19
W przypadku zmniejszenia składu Zarząd Towarzystwa ma prawo dokoptować członków w czasie trwania kadencji w ilości nie przekraczającej 1/3 składu.
§ 20
Do kompetencji Zarządu Towarzystwa należy:
- Uchwalenie okresowych planów pracy i preliminarzy,
- Zatwierdzenie bilansu i innych sprawozdań finansowych,
- Gospodarowanie majątkiem Towarzystwa zgodnie z zatwierdzonym preliminarzem,
- Podejmowanie uchwał o nabyciu, zbywaniu i obciążaniu majątku Towarzystwa,
- Podejmowanie uchwał o przystąpieniu do stowarzyszeń krajowych i zagranicznych,
- Zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- Powoływanie zespołów problemowych i nadzór nad ich pracą,
- Podejmowanie uchwał o innych sprawach nie zastrzeżonych do właściwości Walnego Zebrania Członków.
§ 21
Do zadań Zarządu należy:
- Realizowanie programu działalności bieżących spraw Towarzystwa,
- Podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych w innych władz Towarzystwa,
- Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
- Zaciąganie zobowiązań majątkowych oraz kierowanie sprawami finansowymi Towarzystwa,
- Realizowanie preliminarza finansowego Towarzystwa,
- Rozpatrywanie wniosków o przyjęcie na członka zwyczajnego Towarzystwa.
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 22
Zarząd Towarzystwa podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 50% członków.
§ 23
Na pierwszym posiedzeniu Zarząd wybiera ze swojego grona: przewodniczącego, dwóch zastępców, sekretarza i skarbnika oraz dwóch członków.
§ 24
Dla ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie spraw i obowiązków majątkowych Towarzystwa, wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu Towarzystwa.
§ 25
Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
§ 26
W przypadku zmniejszenia się składu Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji, Zarząd Towarzystwa wraz z Komisją Rewizyjną mają prawo dokoptować nowych członków w ilości nie przekraczającej 1/3 składu.
§ 27
Komisja Rewizyjna na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego składu przewodniczącego.
§ 28
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrola całokształtu działalności w szczególności gospodarki finansowej,
- Kontrola opłacania składek członkowskich,
- Składanie sprawozdań i wniosków o udzielenie absolutorium Zarządowi przez Walne Zebranie Członków,
- Żądanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków.
§ 29
Komisja Rewizyjna ma prawo do wzglądu w całokształt statutowo-programowej działalności Towarzystwa, jego władz i organów od strony prawidłowości pracy.
§ 30
Sąd Koleżeński w składzie trzech osób wybiera się Walnym Zebraniem Towarzystwa.
§ 31
Sąd Koleżeński rozpatruje i rozstrzyga spory powstałe między członkami Towarzystwa wynikające w toku lub efekcie działalności Towarzystwa, jego organów i członków.
§ 32
Sąd Koleżeński na pierwszym posiedzeniu wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
Rozdział V. Majątek i fundusze.
§ 33
Fundusze Towarzystwa powstają:
- Ze składek członkowskich i innych świadczeń członków,
- Dotacji i subwencji,
- Darowizn i innych zapisów,
- Innych źródeł.
Rachunkowość Towarzystwa prowadzi się zgodnie z przyjętymi przepisami.
Dochód Towarzystwa przeznaczony jest na rozwijanie statutowej działalności oraz na inne cele ogólnej użyteczności.
Rozdział VI. Rozwiązanie Towarzystwa, zmiana Statutu, postanowienia końcowe.
§ 34
Zmiana Statutu i rozwiązania Towarzystwa wymagają uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 35
W razie rozwiązania Towarzystwa, Walne Zebranie Członków podejmuje jednocześnie uchwałę o przeznaczeniu majątku Towarzystwa i powołuje Komisję Likwidacyjną.
§ 36
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem stosuje się odpowiednie przepisy prawa o Stowarzyszeniach. |